onsdag 23 mars 2011

Den andra skrivprocessen

Vad i all sin dar menar jag med "den andra skrivprocessen"?

Skrivprocessen är ett ord jag fått med mig från min svensklärarutbildning. Skrivprocessen kan man tala precis hur mycket som helst om. Framför allt i en skolmiljö.

När det kommer till författare har alla sina egna knep och vanor. Roald Dahl fick jag höra kunde bara skriva ute i sin kalla bok, insvept i tjocka filtar, med en liten, liten blyertsstump i handen. Han skrev dessutom bara på gula papper. Inga andra dög. Jan Guillou var det någon som sa skriver precis 10 sidor om dagen, varken mer eller mindre. Om det så är mitt i en mening när den tionde sidan tar slut, skriver han inte klart den. Vet inte om det är sant, men om så är fallet har han en maskinliknande disciplin.

Min skrivprocess är också sin egen och har utvecklats under det senaste decenniet då jag avslutat fem större manus. Jag måste till exempel alltid läsa mina texter högt. Jag skriver inte i ordning utan i den ordning som scenerna poppar upp i mitt huvud och fyller därefter på från början till slut. Efter tre längre ungdomsböcker och två romaner är vanan ganska inne på hur en bok blir till i mina händer. Eller just det, inte en bok. Ett manus.

För det är nu som problemet kommer in. Det är inte jag, utan det stora, farliga Förlagsmonstret som ska förvandla mina manus till en bok som alla kan läsa. Och då måste man jobba lite. När det första, färska, vackra manuset är utskrivet, inskickat och refuserat väntar en annan process. Det är den jag kallar för den andra skrivprocessen.

Det första som sker i den andra skrivprocessen är att jag måste få distans till min text. Detta kan bara ske över tid. Det andra är sedan att läsa igen och fundera över vad som är felet med texten. Små språkliga saker ser jag direkt och hela tiden. Finns tusen sådana saker att förbättra i ett manus. Men om jag nu tycker att inledningen är lite för långsam eller historien behöver vävas på ett lite annat sätt på sina ställen, då blir det genast betydligt mer arbete.

Och det är där jag är. Jag har skrivit en trilogi ungdomsböcker som jag tror många barn och unga kommer uppskatta. Jag älskar de här böckerna. Första boken är mysig och har ett överraskande slut, andra boken är spännande och farlig. Tredje boken är så bra att jag kissar ner mig bara jag tänker på den. Men inget förlag kommer säga JA förrän första boken är lika bra som tredje.

Därför ger jag mig nu in i den andra skrivprocessen. Med kritiska glasgögon ska precis allt granskas och vändas upp och ner. Precis allt..

Inga kommentarer: