tisdag 30 oktober 2012

Bilbo

Jag har en sådan där Bilbo-dag. Ni vet när han säger till Gandalf  "I feel thin, like butter spread over too much bread. I need a holiday. A very long holiday."

Har man en Bilbodag så börjar man inse att man måste lämna över ringen till någon annan. Man har kanske haft ansvar för den för länge. Det är en bra ring, man tycker om den och den är käck för ibland blir man osynlig av den och så, men den tär också. Omärkligt blir man lite tröttare bara av ansvaret tills man plötsligt blir jättetrött och har en Bilbodag.

Jag behöver helt enkelt en Frodo. Någon som kan ta ringen en stund och låta mig vila. En snäll, godhjärtat Frodo med lysande blå ögon.

Men han är ju på jobbet.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

"En Bilbo-dag", vackert uttryck! Ska jag lätt börja använda.

/A

Lovable sa...

Jag älskar det där bröd-smör-uttrycket och använder det så ofta! Vad kul att höra det från någon annan också! Mitt recept för att bota Bilbodagar är att ge upp, give in, låt universum sköta resten. Vila. Många kramar Helena